Pensioen is voor werknemers een van de belangrijkste arbeidsvoorwaarden. Als werkgever regelt u dat voor hen, samen met Bpf HiBiN. Het is dus belangrijk dat de informatie die wij van uw medewerkers hebben altijd klopt. Elk jaar berekenen we de opbouw van het pensioen van uw werknemers. Daarvoor hebben we de fulltime jaarsalarissen per 1 januari nodig.
Tot 6 februari 2023 kunt u de jaarsalarissen voor 2023 via het werkgeversportaal aan ons doorgeven. Hieronder leest u hoe u dat doet, vertellen we hoe u het jaarsalaris van parttimers aangeeft, hoe het zit met de cao-verhoging én hoe we het u makkelijker maken als u 10 of meer medewerkers heeft.
Jaarsalaris 2023, parttimers en cao-verhoging
In het werkgeversportaal geeft u van al uw medewerkers het fulltime jaarsalaris inclusief vakantietoeslag per 1 januari 2023 aan ons door. Heeft u parttime werknemers? Ook dan voert u het fulltime jaarsalaris in. In het werkgeversportaal vindt u ook een handleiding – altijd handig!
Per 1 juli 2022 is een algemene salarisverhoging van 2,5% in de cao voor de sector handel in bouwmaterialen afgesproken. Die verhoging telt vanaf 1 januari 2023 mee voor het pensioen.
10 of meer werknemers?
Heeft u 10 of meer medewerkers? Dan hoeft u de salarissen niet voor elke werknemer apart in te voeren. Er staat voor u een Excel‑bestand klaar in het werkgeversportaal: u vindt het in het menu Mutaties. Zo kunt u de gegevens in één keer aanleveren. U hoeft in het bestand alleen het BSN en het fulltime jaarsalaris inclusief vakantietoeslag in te vullen. Bent u klaar? Dan uploadt u het bestand via het menu Mutaties. Wel zo makkelijk!
Let op: uiterlijk 6 februari 2023
De uiterste datum voor het aanleveren van de salarissen is 6 februari 2023. Houdt u daar alstublieft rekening mee? Als u dat namelijk niet voor deze datum doet, krijgt u een factuur op basis van de bij ons bekende (en dus verouderde) gegevens. Dit kan achteraf in orde gemaakt worden met een correctiefactuur, maar het levert ook u meer rompslomp op.
Wijzigingen door het jaar heen
De situatie van uw medewerkers kan het hele jaar door veranderen. Er zijn een paar belangrijke momenten waarop u dat zo snel mogelijk aan ons door moet geven: nieuwe werknemer, ontslag, overlijden en arbeidsongeschiktheid. Ook dat doet u via het werkgeversportaal. Houdt u er rekening mee om dat telkens vóór de uiterste aanleverdatum te doen? Dan zorgen wij dat u altijd een kloppende factuur krijgt. We hebben voor het gemak alle aanlever- en factuurdatums voor u op een rijtje gezet.
Er is één uitzondering: salariswijzigingen door het jaar heen hoeft u níet door te geven. Het salaris op 1 januari bepaalt namelijk de pensioengrondslag.
Altijd meteen op de hoogte?
Volg dan vanaf nu de LinkedIn-pagina van Bpf HiBiN! Als werkgever of medewerker Pensioenzaken mist u dan niets.
Heeft u vragen? We helpen u graag!
Als u na het lezen van dit nieuwsbericht vragen heeft, neem dan gerust contact met ons op. Dat kan via werkgevers@bpfhibin.nl en 076 – 764 05 48, speciaal voor werkgevers en medewerkers pensioenzaken.